Metaverse: de toekomst van virtual reality

Meta verse: de toekomst van virtual reality

Wat in 1992 begon als een fictief concept, wordt langzaamaan realiteit – zij het in de virtuele wereld.Meta verse, dat voor het eerst werd bedacht door Neal Stephenson in zijn fictieve boek Snow Crash, heeft de afgelopen jaren aan bekendheid gewonnen – dankzij Facebook, dat is getransformeerd in Meta. De Facebooks, Microsofts en de Apples van de wereld hebben zich hier al in gewaagd, en nu komen ook kleinere bedrijven en startups in deze niche-ruimte.  Het concept van echte mensen die interageren en communiceren in een virtueel scenario maakte altijd deel uit van de fictiewereld met films en boeken die dit uitbeelden door middel van visuele effecten en grafische afbeeldingen. Maar nu is het onderdeel geworden van de echte wereld met veel bedrijven die dezelfde grafische afbeeldingen en visuele effecten gebruiken die een virtuele avatar van een echt persoon laten zien.

In eenvoudiger bewoordingen is Meta verse een online/virtuele wereld waarin menselijke avatars verbinding maken door middel van het spelen van games, het kopen en verkopen van dingen, het deelnemen aan soortgelijke evenementen, of gewoon een publiek zijn voor een evenement naar keuze. Velen beschouwen de Metaverse als een uitbreiding van het internet waar mensen nu met elkaar kunnen communiceren, niet alleen via teksten of afbeeldingen of video’s, maar ook via hun virtuele avatars.

Met deze communicatie kwam ook de behoefte om een ​​valuta voor de digitale wereld te ontwikkelen waarmee mensen konden winkelen, kaartjes kopen of gewoon verschillende dingen konden verzamelen. Zo ontstond de digitale valuta in verschillende vormen, zoals bitcoins, cryptocurrency en andere.

Hoewel sommige Meta verse toegankelijk zijn via de computer door in te loggen in de virtuele wereld, waardoor iemands virtuele avatar wordt gecreëerd, hebben sommige ook externe gadgets nodig, zoals de virtual reality (VR)-headset voor een volledig meeslepende ervaring. Dus al het bovenstaande samen – cryptocurrency, bitcoins, VR, augmented reality, machine learning, kunstmatige intelligentie en blockchain – vormt een geëvolueerde Metaverse.

Een Mckinsey-rapport zegt: “De metaverse is – zoals veel innovaties – gehuld in mystiek en scepticisme. Voorstanders geloven dat de Metaverse revolutionair zal zijn en de manier waarop we werken, winkelen, socialiseren en spelen volledig zal veranderen. Anderen zijn sceptischer en zien een hype-aangedreven rage die gamers en beroemdheden aanspreekt.”

Bandbreedtevereisten
Hoewel de bandbreedtevereiste voor Metaverse kan variëren afhankelijk van het gebruik, zijn velen van mening dat een typische bandbreedte van 2 en 5 Gbps nodig zou zijn. Een rapport van Credit Suisse vermeldde ook dat dit netwerk van driedimensionale (3D) virtuele werelden gericht op sociale verbindingen het dataverbruik in de komende tien jaar over de hele wereld met 20 keer zou verhogen. Het rapport suggereert dat de 5G-service het Metaverse-ecosysteem al ondersteunt, maar de opkomst van 6G in de komende jaren zou het gebruik ervan verder vergroten.

Toepassing van Metaverse
Van gezondheidszorg tot virtuele kantoren en van onroerend goed tot winkels, de Metaverse gaat onze manier van leven veranderen. Metaverse vindt langzaam zijn weg naar ons dagelijks leven door te worden geassocieerd met gamen en een technologisch geavanceerde soort.

In onroerend goed gebruiken ontwikkelaars Metaverse bijvoorbeeld om huizen te laten zien die nog moeten worden gebouwd met behulp van 3D-afbeeldingen en VR-sets. Elders in de gezondheidszorg gebruiken artsen deze technologie om de resultaten te verbeteren en voor betere diagnoses.

Evenzo spelen veel bedrijven, nu de pandemie kantoorruimtes overneemt, met het idee van virtuele kantoren waarin werknemers het kantoor virtueel vanuit het comfort van hun huis bezoeken.

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.