Meta voegt ouderlijk toezicht toe aan de Quest VR-headset om jonge gebruikers in de gaten te houden

Meta duwt zijn grote VR een stap verder weg van de Facebook-erfenis

Meta introduceert een nieuwe manier voor mensen om in te loggen op virtual reality-headsets zonder hun Facebook-inloggegevens te gebruiken, de nieuwste poging van het bedrijf om zijn futuristische metaverse ambities te scheiden van zijn kernactiviteiten op het gebied van sociale media. Mark Zuckerberg, CEO van het bedrijf dat nu bekend staat als Meta, kondigde donderdag in een Facebook-bericht aan dat Meta-accounts in augustus hun debuut zullen maken. Gebruikers hebben toegang tot hun Meta Quest VR-headsets met hun nieuwe accounts en kunnen een geschiedenis van hun VR-app-aankopen bekijken.

Terwijl Meta nog steeds vrijwel al zijn inkomsten haalt uit zijn Facebook-familie van apps, probeert Zuckerberg investeerders en een bepaalde subset van klanten ervan te overtuigen dat het bedrijf een andere richting opgaat naarmate de metaverse evolueert.

Zuckerbergs visie op de metaverse omvat een assortiment van virtuele werelden die toegankelijk zijn voor VR en augmented reality-technologieën. Hoewel VR- en AR-headsets nog steeds niche-apparaten zijn in een wereld die wordt gedomineerd door smartphones, heeft de oprichter van Facebook aangegeven dat ze de toekomst van computergebruik vertegenwoordigen. decennium.

Het verhaal ziet er vandaag echter heel anders uit. Reality Labs, de divisie van Meta die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de metaverse en de onderliggende technologieën, boekte in 2021 een verlies van $ 10 miljard.

Meta probeert ook het goed te maken met zijn huidige klantenbestand van Quest VR-gebruikers nadat het bedrijf hen eerder had gevraagd hun Facebook-accounts te gebruiken om toegang te krijgen tot headsets. Het verzet leidde ertoe dat Meta in oktober aankondigde van koers te veranderen.

“Toen we aankondigden dat we mensen zouden gaan verplichten om in te loggen op Meta Quest met een Facebook-account, kregen we veel feedback van de Quest-community”, zei het bedrijf in een aparte blogpost van donderdag. “We hebben met die feedback rekening gehouden bij het ontwerpen van een nieuwe Meta-accountstructuur die mensen flexibiliteit en controle geeft.”

Naast het afschaffen van de noodzaak om Facebook-inloggegevens te gebruiken, brengt Meta een marketingverandering aan om het merk verder te laten zien. In plaats van dat gebruikers Oculus-profielen hebben, hebben ze nu Meta Horizon-profielen. Facebook erfde de naam toen het in 2014 Oculus verwierf als toegang tot de VR-markt. Nu kunnen mensen hun Meta Horizon-profielen gebruiken om hun VR-gebruikersnamen, virtuele avatars en andere informatie aan te passen, aldus het bedrijf.

Een Meta-woordvoerder vertelde CNBC dat gebruikers zowel een Meta-account als een Meta Horizon-profiel nodig hebben om toegang te krijgen tot de VR-headsets van het bedrijf.

De blogpost merkte ook op dat Quest VR-gebruikers “volgers” zullen hebben in plaats van “vrienden”, waardoor de Quest-nomenclatuur meer op Instagram lijkt.

“Als je al een Meta VR-headset hebt, worden je Oculus-vrienden automatisch je volgers en volg je ze standaard terug”, zo staat in het bericht. “Je kunt op elk moment ervoor kiezen om iemand niet meer te volgen of volgers te verwijderen.”

Meta brengt ook nieuwe tools uit waarmee gebruikers hun privacy-instellingen in VR kunnen beheren, zodat ze kunnen kiezen of ze willen dat hun Meta Horizon-profielen voor iedereen toegankelijk zijn, alleen voor vrienden en familie of privé.

Als gebruikers geen privacy-instelling selecteren, worden ze standaard ingesteld op vrienden en familie, aldus een woordvoerder. Huidige Quest VR-gebruikers moeten een privacyinstelling selecteren om hun headsets te kunnen blijven gebruiken.

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.